Prosincové novinky: Dodatečná přiznání DPH, API napojení na iDoklad a Fakturoid a další
V prosinci jsme vydali novou verzi Evaly, ve které najdete mimo jiné tyto nové funkcionality:

Dodatečná přiznání k DPH a následná podání
Přidali jsme funkcionalitu dodatečného daňového přiznání. Evala vás nově upozorní na to, pokud je třeba vytvořit dodatečné přiznání. Novinku najdete v menu Činnosti > Podání DPH.
Dojde-li ke skutečnostem, které ovlivní podané přiznání, např. duplicitní doklad, který v přiznání neměl být, nebo chyba na zahrnutém dokladu, je potřeba dotčený doklad opravit. To uděláte tak, že přejdete na dotčený doklad, kliknete na ikonu tří teček v hlavičce dokladu a odemknete doklad k úpravám možností Upravit zámek DPH. Následně je na dokladu možné provést změny, případně jej smazat. V případě provedených změn nezapomeňte doklad uložit.

Po provedení změn ovlivňujících již uzavřené období Evala v obrazovce Podání DPH zobrazuje varování, které vás informuje o tom, že je třeba podat dodatečné přiznání. V kalendáři na levé straně pak oranžově indikuje dotčené období.

Kliknutím na +Vytvořit dodatečné přiznání vytvoříte nové přiznání, zvolíte datum zjištěné skutečnosti a vepište důvod opravy.

Kliknutím na Portál MOJE daně přejdete na portál Ministerstva financí, kde přiznání podáte. Případně si můžete XML soubory stáhnout do počítače a na portál je nahrát. V patičce v záložce Předchozí podání najdete předchozí řádné podání, případně seznam všech podání, pokud byste tvořili více dodatečných přiznání za jedno období.

Tlačítkem Zaúčtovat Evala vytvoří interní doklad a závazkový, případně pohledávkový doklad, kterým případné změny způsobené dodatečným přiznáním zaúčtuje.

Analogicky vytvoříte následná podání i pro kontrolní hlášení a souhrnné hlášení.
Evala umí stahovat doklady z iDokladu a Fakturoidu přes API napojení
Používají vaši klienti fakturační aplikace jako je iDoklad nebo Fakturoid? Nově můžete Evalu na tyto aplikace napojit a ona si bude stahovat doklady z těchto aplikací sama dle vámi nastaveného intervalu - denně, týdně, měsíčně, případně si doklady můžete stáhnout i jednorázově mimo tento interval.
V Nastavení na postranním panelu vlevo najdete novou sekci Propojení, kde můžete propojení vytvořit. Abyste byli schopni Evalu na iDoklad nebo Fakturoid napojit, musíte mít přístupové údaje klienta do dané fakturační aplikace.

Samotné napojení se skládá z pár kroků, kterými vás Evala provede. Po připojení dojde k prvotnímu stažení dokladů a následně je bude Evala stahovat dle vámi zvolené frekvence. Stažené doklady najdete v tabulce mezi pracovními verzemi daného typu dokladu.
Jak provést propojení krok za krokem, najdete v návodech:
Úpravy daňových odpisů na majetku
Přidali jsme několik nových funkcí pro lepší správu daňových odpisů majetku.
Časové (měsíční) odpisy majetku
V Evale nově najdete časové (měsíční) odpisy majetku, které se např. používají pro dočasné stavby nebo fotovoltaické elektrárny. Na kartě majetku zvolte u daňových odpisů možnost Časový a zadejte datum, do kdy mají odpisy probíhat. Tato možnost je dostupná i pro účetní odpisy, aby se případně shodovaly s daňovými.

Částečné uplatnění daňových odpisů
V hlavičce majetkové karty pod ikonou tří teček najdete možnost Částečně uplatnit daňové odpisy.

Můžete volit z Jednorázového uplatnění, kdy dojde k jednorázovému odepsání ke konci daného roku, anebo Dlouhodobého uplatnění, kdy se bude majetek odpisovat částečně, dokud tento způsob nezrušíte.

V odpisovém plánu jsou poté částečné odpisy zaznačeny následovně:
Jednorázový částečný odpis

Dlouhodobý částečný odpis

Nová odpisová skupina 2 (M1)
V nabídce odpisových skupin nově najdete novou skupinu 2 (M1) pro daňové odpisování luxusních aut nad 2 miliony Kč. Pro osobní automobily kategorie M1 pořízené od 1. 1. 2024 platí, že do daňově uznatelných nákladů lze zahrnout odpisy maximálně z částky 2 miliony Kč, i když skutečná pořizovací cena vozidla je vyšší.
V Evale jednoduše vyberete danou skupinu a Evala sama pohlídá odpisování pouze z maximální částky 2 miliony Kč.

Tiskové sestavy v PDF pro majetek
Pod ikonou tří teček na majetkové kartě najdete možnost Tisknout do PDF, kdy si ve formátu PDF můžete stáhnout kartu majetku s informacemi o pohybech na majetkovém účtu, daňových i účetních odpisech.

Přepracování založení zákazníka
Přepracovali jsme postup založení zákazníka do čtyřkrokového procesu, který je nyní přehlednější a jednodušší. Zároveň umožňuje hromadně nastavovat uživatelské role nebo vytvořit přístup do Zákaznického portálu více uživatelům.
Přečtěte si více o novém založením zákazníka v tomto návodu.
