menuLogoProč EvalaPodporaNávodyPro školyCeníkBlogO násPřihlásitVyzkoušet zdarma
Zpět

Jak na dokladu nastavit vliv na základ daně z příjmu?

Na dokladech uložených v daňové evidenci najdete informaci o vlivu na daň z příjmu fyzických osob. Ta se následně přenese na platbu, kterou bude doklad uhrazen.

V Evale se doklady likvidují spárováním s platbami, to Evala provede automaticky na základě předem nastavených pravidel párování.

Aby toto párování mohlo proběhnout a vy jste nemuseli u každé platby ručně nastavovat, zda vstupuje do základu daně, převezme po spárování s dokladem platba informaci o vlivu na základ daně právě od něj.

Díky tomu ušetříte velké množství práce při evidenci plateb a ke všemu budete mít přehled o tom, jaká platba hradí který doklad.

Každý nově vytvořený doklad v daňové evidenci v Evale má ve výchozím nastavení daňový vliv. Ručně jej můžete změnit, anebo ponechat.

Ve formuláři dokladu v sekci Evidence najdete nastavení Výchozího vlivu na základ daně.

Informaci o daňovém vlivu lze na doklad doplnit dvěma způsoby:

1) Určit daňový vliv pomocí kategorie

Každému dokladu lze volitelně přiřadit tzv. Kategorie, které pomáhají k jejich lepší organizaci dle účelu a zároveň nesou informaci o vlivu na základ daně. Můžete si tak vytvořit třeba kategorie pro nákup Materiálu, jednu označit jako daňovou a druhou zase jako nedaňovou, a ty pak dle konkrétního nákupu přiřazovat na jednotlivé doklady. Výběrem kategorie se nastaví i daňový vliv. Více se o kategoriích dočtete v tomto článku.

Takto vypadá sekce Evidence ve formuláři dokladu, kde nastavujete kategorie a výchozí vliv na základ daně:

2) Určit daňový vliv ručně

Pokud kategorii na dokladu nevyberete, je třeba rozhodnout, zdali ponecháte doklad daňový, a nebo jej nastavit na nedaňový, případně ho uplatnit částečně - v takovém případě musíte doplnit ještě výši procentuálního uplatnění.

Nehledě na nastavení Výchozího daňového vlivu v sekci Evidence můžete vliv na základ daně nastavit různě pro jednotlivé položky v řádcích položek dokladu:

Doklady v Evidenčním deníku

Evidenční deník je chronologický seznam všech zaúčtovaných plateb. V řádku jednotlivých plateb najdete také případnou informaci o dokladu, který platba hradí.

Pokud je informace o daňovém vlivu na položkách dokladu rozdílná, vznikne po uhrazení dokladu v Evidenčním deníku zápis na více řádků.