menuLogoProč EvalaPodporaNávodyPro školyCeníkBlogO násPřihlásitVyzkoušet zdarma
Zpět

Co jsou to kategorie v daňové evidenci a jak je vytvořit?

Příjmy a výdaje v daňové evidenci můžete rozlišovat podle tzv. kategorií. Jde o volitelnou funkci, která slouží k lepšímu přehledu a organizaci plateb dle jejich účelu a zároveň nese informaci o výchozím vlivu na základ daně z příjmu.

Ve výchozím nastavení obsahuje Evala těchto pět kategorií. Další si můžete samozřejmě vytvořit (viz postup níže):

Jak vytvořit novou kategorii?

Tvořit můžete neomezené množství kategorií. Ty se pojí s konkrétním zákazníkem, ale nemají žádnou vazbu na kalendářní rok, takže je můžete používat napříč obdobími.

  1. Otevřete Nastavení na levém postranním panelu a vyberte Kategorie.
  2. Dostanete se na přehled všech existujících kategorií. Pro vytvoření nové kategorie klikněte na ikonu plus .

3. Do formuláře vyplňte název nové kategorie a zvolte, jaký bude mít vliv na základ daně - Daňový, Nedaňový, nebo Částečný. U volby Částečný je třeba ještě uvést výši daňového uplatnění. Následně novou kategorii uložte. Zobrazí se v seznamu společně s ostatními.

Jak přiřadit kategorii na doklad a platbu?

V Evale nesou informaci o daňovém vlivu na daň z příjmu fyzických osob také doklady, od nich poté tuto informaci přebírají platby, které je hradí.

Děje se tak z toho důvodu, abyste mohli pro úhradu dokladů využívat automatická pravidla pro párování plateb s doklady, díky čemuž vám Evala pomůže s účtováním plateb, které za vás udělá sama.

1) Přiřazení kategorie na doklad

  1. Vytvořte např. přijatou fakturu v menu Doklady > Faktury přijaté kliknutím na tlačítko plus .
  2. Vyplňte všechny potřebné informace. Ve formuláři v sekci Evidence najdete kategorie. Výchozí hodnota na dokladu je Bez kategorie. Kliknutím do tohoto pole se vám rozbalí menu uložených kategorií, ze kterých můžete vybírat.
  3. Všimněte si, že výběr kategorie ovlivnil i výchozí vliv na základ daně, a to podle vašeho nastavení kategorie. Samozřejmě nehledě na výběr výchozí kategorie můžete tento údaj ručně změnit.

4. Pokud faktura obsahuje více položek a každá z nich měla jiný vztah k základu daně, můžete to změnit přímo na konkrétních položkách.

2) Přiřazení kategorie na platbu

Po spárování dokladu s platbou pomocí automatických pravidel převezme platba informaci o daňovém vlivu společně s kategorií z dokladu. Tak dostanete automaticky na platbu informaci o kategorii.

Pokud nevyužijete automatická pravidla pro spárování dokladu s platbou, můžete kategorii na platbu dostat manuálně.

Ukažme si to na výdajovém pokladním dokladu.

  1. V menu Úhrady > Pokladní doklady vytvoříte nový výdajový pokladní doklad.
  2. V sekci Zaúčtování a spárování ve formuláři pokladního dokladu máte na výběr ze dvou možností:

Přidat - tímto tlačítkem vytvoříte nový řádek pro zaúčtování pokladního dokladu, ručně vyberete jeho daňový vliv, volitelně můžete vybrat i Kategorii.

Spárovat - tímto tlačítkem můžete ručně platbu spárovat s dokladem (či doklady) a tím se na pokladní doklad přenese informace o kategorii z párovaného dokladu společně s informací o daňovém vlivu.

Úplně stejně to funguje i u bankovních pohybů.

Varianty PřidatSpárovat můžete samozřejmě kombinovat.

Pozor, pokud přiřadíte kategorii na doklad či platbu, nebude ji už možné smazat ze seznamu kategorií. Nicméně ji můžete deaktivovat. Tzn. že daná kategorie u stávajících dokladů a plateb zůstane, ale nebudete ji moct přiřadit na nově založené.

Využití kategorií v reportech

S kategoriemi můžete pracovat v rámci jednotlivých reportů. Vytvořit si můžete např. přehled příjmů a výdajů dle jednotlivých kategorií v Evidenčním deníku.

  1. Přejděte do menu ReportyEvidenční deník. Dostanete se na přehled všech zaúčtovaných plateb.
  2. Vpravo nahoře klikněte na ikonu nastavení sloupců .
  3. Zvolte Vytvořit výpočtové sloupce vlevo nahoře a do Úvodní sloupec přetáhněte sloupec Směr a Kategorie (Co jsou to a jak pracovat s výpočtovými sloupci zjistíte v tomto článku.)

4. Po stisknutí tlačítka Potvrdit se report Evidenční deník přeskládá do nové podoby. Všechny platby budou rozděleny na Příjmy a Výdaje dle jednotlivých kategorií.