Jak nastavit předpisy zaúčtování?
Předpisy zaúčtování slouží pro rychlejší a pohodlnější účtování. Při výběru předkontace lze nejčastěji používané účetní páry uložit pro další použití. Poté už nemusíte hledat jednotlivé účty, ale jednoduše vyberete uložený předpis ze seznamu.
Uložené předpisy jsou společné pro všechny vaše účtované firmy. V seznamu předpisů zaúčtování se ale vždy zobrazují jen ty předpisy, jejichž účty existují v účtovém rozvrhu dané účtované společnosti.
Jak předpisy zaúčtování fungují
Řekněme, že účtujete pro společnost, která vyrábí a prodává své vlastní výrobky. Odběratelům vystavujete faktury, které obvykle účtujete na účty 311/601. V Evale si tedy vytvoříte předpis 311/601 Tržby z prodeje vlastních výrobků. U dalších takto vydaných faktur už jenom volíte tento předpis z nabídky.
Na dokladech předpisy najdete v části Zaúčtování v poli Výchozí zaúčtování. Po rozkliknutí pole se vám otevře nabídka uložených předpisů, které se vážou ke konkrétnímu typu dokladu, ve kterém účtujete.

Zvolené výchozí zaúčtování se vám následně propíše do všech položek na dokladu:

Nehledě na výchozí zaúčtování, stále můžete u jednotlivých položek dokladu zaúčtování ručně změnit, a to buď za 1) jiný předpis, 2) jiné vlastní zaúčtování, nebo 3) necháte položku bez zaúčtování.
Pokud se rozhodnete pro třetí možnost, např. z důvodu, že ještě nevíte, na které účty chcete položku zaúčtovat, tak nedojde k vytvoření záznamu v účetním deníku. Ten se vytvoří až po zaúčtování položky.

V Evale vůbec nemusíte řešit účtování DPH, které se děje automaticky na základě vybraných sazeb, daňové uznatelnosti použitých účtů a nastaveného členění. Více o pravidlech pro výpočet DPH se dočtete v tomto článku.
Jak vytvořit a uložit nový předpis
Předpisy zaúčtování můžete vytvářet dvěma způsoby:
Přímo na dokladu
- V poli Výchozí zaúčtování (případně jen Zaúčtování na položce dokladu) vyberete možnost Vlastní.
- Poté vyberete účty pro obě strany zaúčtování a vyplníte popis předkontace.
- Následně zaškrtnete box Uložit jako nový předpis zaúčtování. Jakmile doklad uložíte, dojde také k uložení nového předpisu.

Ve společném nastavení
- Ve Výběru zákazníků v levém horním rohu přejděte na Moje kancelář.
- V menu vyberte Společná nastavení > Předpisy zaúčtování.
- Dostanete se na seznam všech doposud vytvořených předpisů. Kliknutím na ikonku plus
otevřete formulář pro tvorbu nového předpisu.
- Napíšete název, určíte účty pro obě strany, vyplníte popis předkontace a vyberete pro které doklady má být předpis dostupný. Pak už jen vše uložíte.
- Předpisy můžete zpětně editovat, případně ikonou popelnice
smazat.
