menuLogoProč EvalaPodporaNávodyPro školyCeníkBlogO násPřihlásitVyzkoušet zdarma
Zpět

Jak pracovat s interními doklady

Pomocí interních dokladů se zachycují vnitrofiremní účetní operace, pro které neexistují fyzické doklady. Jedná se o jednoduché nedaňové doklady, které definují účetní páry ale neobsahují zaúčtování DPH a stejně tak neřeší zaplacení ani protistranu.

Typickým příkladem interních dokladů jsou odpisy, pohyby majetku, výplaty mezd, opravné položky a další. Přehled všech interních dokladů najdete v menu Doklady > Interní doklady.

Velká část práce s interními doklady v Evale je automatizovaná, tzn. že se interní doklady vytvářejí samy dle vašich požadavků. Např. při vyřazení majetku z užívání není nutné ručně tvořit interní doklady pro zaúčtování zůstatkové ceny do nákladů a vyřazení majetku, oba doklady vytvoří automaticky Evala na základě požadavku na vyřazení majetku z užívání na jeho majetkové kartě.

V tomto návodu si ukážeme, jak vytvářet interní doklady ručně.

Jak vytvořit interní doklad

  1. Kliknutím na ikonu plus otevřete formulář interního dokladu.
  2. Číslo dokladu se vygeneruje dle nastavené číselné řady pro interní doklady. Případně jej můžete ručně změnit výběrem ikony tužky .
  3. Doplňte datum, kdy nastal účetní případ a napište Zdůvodnění interního dokladu - tedy jeho účel (vzájemný zápočet, odpis atd.)
  4. Doklad lze označit vlastními štítky.
  5. Výchozí zaúčtování můžete použít, když máte na dokladu více položek, které budete chtít zaúčtovat stejně. Vybraná předkontace se přenese do Zaúčtování na všech položkách.
  6. Vyplňte název Položky včetně ceny a Zaúčtování. Pokud by doklad obsahoval více řádků, tlačítkem Přidat přidáte další.
  7. Následně můžete doklad Uložit a zaúčtovat.

Likvidace dokladů interním dokladem (Vzájemný zápočet)

V některých specifických případech je možné interními doklady likvidovat faktury a další závazkové a pohledávkové doklady. Pro likvidaci konkrétního dokladu použijete ve formuláři interního dokladu tlačítko Přidat s likvidací v části Položky. Otevře se okno se seznamem všech nezlikvidovaných dokladů, které je možné s interním dokladem spárovat. Ukažme si to na příkladu vzájemného zápočtu vydané a přijaté faktury.

PŘÍKLAD: U obchodního partnera evidujete závazek v podobě přijaté faktury ve výši 20 000 Kč. Avšak témuž partneru jste vystavili fakturu za 25 000 Kč. Dohodnete se na vzájemném zápočtu nižší částky.

  1. Vytvoříte si nový interní doklad se Zdůvodněním, že jde o vzájemný zápočet.
  2. Výchozí zaúčtování necháte Bez zaúčtování.
  3. V části Položky kliknete na tlačítko Přidat s likvidací.
  4. V otevřeném seznamu nezlikvidovaných dokladů vyberete přijatou fakturu od obchodního partnera ve výši 20 000 Kč a stejně tak vámi vydanou fakturu ve výši 25 000 Kč. Kliknete na ikonu pro spárování a potvrdíte tlačítkem Spárovat.
  5. V interním dokladu se vytvořily dvě položky, pro každý doklad jedna. U vydané faktury upravíte částku na 20 000 Kč. Pro zaúčtování vzájemného zápočtu využijete účet 395 pro vnitřní zúčtování (viz obrázek níže).
  6. Nakonec interní doklad Uložíte a zaúčtujete. Dojde k likvidaci přijaté faktury a částečné likvidaci faktury vydané, kde zbývá od obchodního partnera doplatit rozdíl 5 000 Kč.

Na detail faktur se dostanete po rozkliknutí jejich čísla v řádcích položek. Pokud by faktury byly vystaveny na stejnou částku, byly by po zaúčtování interního dokladu zlikvidovány obě. Samozřejmě je možné takto interním dokladem zlikvidovat i více faktur současně.