Jak pracovat s interními doklady
Pomocí interních dokladů se zachycují vnitrofiremní účetní operace, pro které neexistují fyzické doklady. Jedná se o jednoduché nedaňové doklady, které definují účetní páry ale neobsahují zaúčtování DPH a stejně tak neřeší zaplacení ani protistranu.
Typickým příkladem interních dokladů jsou odpisy, pohyby majetku, výplaty mezd, opravné položky a další. Přehled všech interních dokladů najdete v menu Doklady > Interní doklady.
Velká část práce s interními doklady v Evale je automatizovaná, tzn. že se interní doklady vytvářejí samy dle vašich požadavků. Např. při vyřazení majetku z užívání není nutné ručně tvořit interní doklady pro zaúčtování zůstatkové ceny do nákladů a vyřazení majetku, oba doklady vytvoří automaticky Evala na základě požadavku na vyřazení majetku z užívání na jeho majetkové kartě.
V tomto návodu si ukážeme, jak vytvářet interní doklady ručně.

Jak vytvořit interní doklad
- Kliknutím na ikonu plus
otevřete formulář interního dokladu.
- Číslo dokladu se vygeneruje dle nastavené číselné řady pro interní doklady. Případně jej můžete ručně změnit výběrem ikony tužky
.
- Doplňte datum, kdy nastal účetní případ a napište Zdůvodnění interního dokladu - tedy jeho účel (vzájemný zápočet, odpis atd.)
- Doklad lze označit vlastními štítky.
- Výchozí zaúčtování můžete použít, když máte na dokladu více položek, které budete chtít zaúčtovat stejně. Vybraná předkontace se přenese do Zaúčtování na všech položkách.
- Vyplňte název Položky včetně ceny a Zaúčtování. Pokud by doklad obsahoval více řádků, tlačítkem Přidat přidáte další.
- Následně můžete doklad Uložit a zaúčtovat.

Likvidace dokladů interním dokladem (Vzájemný zápočet)
V některých specifických případech je možné interními doklady likvidovat faktury a další závazkové a pohledávkové doklady. Pro likvidaci konkrétního dokladu použijete ve formuláři interního dokladu tlačítko Přidat s likvidací v části Položky. Otevře se okno se seznamem všech nezlikvidovaných dokladů, které je možné s interním dokladem spárovat. Ukažme si to na příkladu vzájemného zápočtu vydané a přijaté faktury.
PŘÍKLAD: U obchodního partnera evidujete závazek v podobě přijaté faktury ve výši 20 000 Kč. Avšak témuž partneru jste vystavili fakturu za 25 000 Kč. Dohodnete se na vzájemném zápočtu nižší částky.
- Vytvoříte si nový interní doklad se Zdůvodněním, že jde o vzájemný zápočet.
- Výchozí zaúčtování necháte Bez zaúčtování.
- V části Položky kliknete na tlačítko Přidat s likvidací.
- V otevřeném seznamu nezlikvidovaných dokladů vyberete přijatou fakturu od obchodního partnera ve výši 20 000 Kč a stejně tak vámi vydanou fakturu ve výši 25 000 Kč. Kliknete na ikonu pro spárování a potvrdíte tlačítkem Spárovat.
- V interním dokladu se vytvořily dvě položky, pro každý doklad jedna. U vydané faktury upravíte částku na 20 000 Kč. Pro zaúčtování vzájemného zápočtu využijete účet 395 pro vnitřní zúčtování (viz obrázek níže).
- Nakonec interní doklad Uložíte a zaúčtujete. Dojde k likvidaci přijaté faktury a částečné likvidaci faktury vydané, kde zbývá od obchodního partnera doplatit rozdíl 5 000 Kč.

Na detail faktur se dostanete po rozkliknutí jejich čísla v řádcích položek. Pokud by faktury byly vystaveny na stejnou částku, byly by po zaúčtování interního dokladu zlikvidovány obě. Samozřejmě je možné takto interním dokladem zlikvidovat i více faktur současně.