Jak připravit úhrady zákazníkovi?
U přijatých dokladů v Evale je možné přímo ze systému poslat pokyn k jejich úhradě. Úhradou je myšlena informace pro zákazníka, na základě které on provede zaplacení dokladu. Existuje několik způsobů, jak to udělat.
Abyste mohli poslat pokyn k zaplacení, musí přijaté doklady splňovat tyto dvě náležitosti:
- způsob platby musí být uveden jako převodem
- a musí být vyplněné číslo bankovního účtu obchodního partnera, na který má být placeno.
Tato funkce je dostupná pro všechny přijaté doklady.
Jak připravit úhradu zákazníkovi?
- Přípravu úhrady si ukážeme na přijatých fakturách. Přejděte do menu Doklady a do Přijatých faktur.
- Na ovládacím panelu vpravo nad tabulkou dokladů najdete ikonu banky
, kterou můžete tyto úhrady připravit.
- Klikněte na ni a následně zaškrtněte faktury, které chcete zákazníkovi poslat k uhrazení.
- Výběr dokladů potvrďte tlačítkem Připravit úhradu.
- Nyní zvolte, z jakého zákazníkova účtu bude platba provedena.
- Dále vyberte Výstup, neboli způsob, jakým požadavek k úhradě zákazníkovi doručíte. (Podrobněji níže.)
- Klikněte na tlačítko Potvrdit, čímž vytvoření úhrady potvrdíte.
- Po zaplacení úhrady zákazníkem budete následně vybrané faktury likvidovat spárováním s bankovní platbou z výpisu z banky.
Druhy výstupů
V kroku č. 5 výše píšeme, že si musíte vybrat výstup, neboli způsob, kterým požadavek k úhradě zákazníkovi doručíte. Na výběr máte z těchto možností:

1) Poslat do Zákaznického portálu
Příkaz k platbě odešlete do Zákaznického portálu, kde jej zákazník nalezne v seznamu K úhradě. Příkaz obsahuje veškeré platební údaje včetně QR kódu pro pohodlné zaplacení z mobilního telefonu. Na základě těchto informací zákazník platbu zkontroluje a následně uskuteční. Po zaplacení označí platbu v Zákaznickém portálu jako uhrazenou.
2) Poslat do banky prostřednictvím API
Pokud máte Evalu propojenou přes API s bankou zákazníka, vytvoří se přímo bankovní příkaz k autorizaci v internetovém bankovnictví zákazníka. Ten následně jenom tento příkaz zkontroluje a schválí.
3) Stáhnout bankovní soubor v ABO/SEPA formátu
Evala do vašeho počítače stáhne ABO soubor, který následně nahrajete do internetového bankovnictví zákazníka. Tím se vytvoří bankovní příkazy k autorizaci, které zákazník následně zkontroluje a schválí. Postup, jak nahrát ABO soubor do banky, hledejte na webu v nápovědě konkrétní banky, případně se ozvěte její zákaznické podpoře.
4) Stáhnout přehledovou tabulku v excelu
Evala do vašeho počítače stáhne excelovou tabulku s informacemi o platbách, které má zákazník provést. Tuto tabulku můžete zákazníkovi poslat. Na základě informací uvedených v tabulce provede následně zákazník ruční platbu dokladů ve svém internetovém bankovnictví.