Co je to Zákaznický portál a jak funguje?
Jedná se o interaktivní přehledovou obrazovku určenou majitelům účtovaných firem (zákazníkům účetních), kteří díky ní mohou online v reálném čase sledovat výkon své společnosti, komunikovat s účetní a schvalovat doklady.
Zákazník může kontrolovat údaje odkudkoliv a kdykoliv se mu zachce, k tomu je zapotřebí pouze internetový prohlížeč. Vedle toho portál slouží také pro komunikaci s účetní, takže zákazníci už nejsou nuceni telefonovat nebo psát e-maily; veškerá komunikace může probíhat jen prostřednictvím Evaly.
Kde najdu Zákaznický portál?
Do Zákaznického portálu mohou vstoupit všichni zákazníci, kteří mají zřízen přístup, klasicky přes přihlašovací stránku do Evaly.
Portál slouží primárně pro zákazníky, ale zobrazit si jej mohou i účetní. Klikněte vlevo nahoře na Výběr zákazníků a v jejich přehledu potom vyberte tuto ikonu u obrázku profilu konkrétního zákazníka.

Kde získám přihlašovací údaje do Zákaznického portálu?
Pokud jste zákazníkem účetní kanceláře, která pro vedení účetnictví využívá program Evala, přístup do zákaznického portálu získáte dvěma možnými způsoby:
A) Jste uvedení jako kontaktní osoba pro vaši firmu
Jakmile účetní kancelář založí profil vaší společnosti do Evaly, musí uvést kontaktní osobu z této firmy (jméno, telefon, e-mail). Ve výchozím nastavení dotyčná osoba obdrží e-mail, kde si vytvoří heslo pro vstup do zákaznického portálu. Avšak účetní může vytvoření přístupu pro kontaktní osobu manuálně odmítnout.
B) Účetní vám zřídí přístup ručně
Pokud potřebujete další přístupy do portálu pro zaměstnance z vaší společnosti, stačí požádat účetní, aby pro ně ručně zřídila přístup v Evale. Ta vytvoří nového uživatele s rolí Zákazník, čímž dotyčný obdrží na e-mail zprávu, prostřednictvím které si vytvoří heslo pro vstup.
Pokud máte přístup do Zákaznických portálů více společností, můžete se mezi nimi jednoduše přepínat. Není nutné se odhlašovat. Vedle jména společnosti vlevo nahoře rozklikněte šipku, která rozbalí seznam vám dostupných firem.
Co všechno nabízí Zákaznický portál?
Zákaznický portál není jenom přehled tabulek, umí toho daleko víc. Pojďme si společně projít všechny funkce, které nabízí.
1) Grafy a tabulky s výsledky
Zákaznický portál poskytuje zákazníkům informace o ekonomickém výkonu jejich společnosti formou přehledných tabulek a grafů. Najdete tady informace o:
- výši výnosů a nákladů a jejich rozdílu,
- hodnotách odpisů majetku,
- aktuálním stavu DPH a jeho posledním podání,
- meziročním vývoji obratu,
- splatnosti závazků a pohledávek
- a kdo jsou vaši největší odběratelé a dodavatelé.
2) Reporty
Prostřednictvím zákaznického portálu máte přístup do důležitých reportů, jako jsou:
- účetní deník,
- hlavní kniha,
- rozvaha
- a výsledovka.
Jednotlivé reporty si zobrazíte rozkliknutím jejich názvu/ikony na ploše. Jak fungují reporty v Evale zjistíte podrobně v tomto článku.
3) Platit doklady
Dlaždicí k K úhradě se dostanete na seznam všech dokladů čekajících na vaše zaplacení, o které vás požádala vaše účetní. K dispozici máte veškeré platební údaje včetně QR kódu pro rychlou platbu mobilním telefonem.
Jakmile máte doklad zaplacen, přepněte v jeho formuláři tlačítko Uhrazeno na možnost Ano. Více o provádění plateb v Evale se dočtete v tomto článku.
4) Schvalování dokladů
Pod ikonou Ke schválení najdete seznam všech dokladů, které chce účetní zařadit do účetnictví a potřebuje k tomu váš souhlas. Číslo v bublině u této ikony vás bude informovat o tom, kolik dokladů ke schválení na vás čeká.
Vyberte jeden z dokladů v seznamu a Schvalte / Zamítněte jej tlačítky vespod dokladu. Aby bylo možné doklad schválit / zamítnout, je nutné dopsat k rozhodnutí komentář. Ikonou fajfky nad seznamem je možné doklady schválit hromadně bez komentáře.
Jak schvalovat doklady popisujeme krok po kroku v tomto článku.
5) Odeslat soubory účetní
Pokud byste chtěli účetní poslat jakékoliv soubory, učiníte tak ikonou Poslat účetní. Klikněte na plus , vyberte soubory z počítače, které chcete poslat, a potvrďte. Účetní najde soubory v inboxu vaší firmy v Evale.
6) Komunikace s účetní
Abyste nemuseli své účetní neustále vypisovat e-maily, případně telefonovat, stačí, když vytvoříte Požadavek, tzn. že ji odešlete zprávu přímo v Evale. Účetní vám na ni může odpovědět a jakmile bude mít hotovo, tak požadavek označí jako vyřešený.
Bez zbytečného volání tak budete vědět, že byl váš požadavek splněn. Na každou přijatou zprávu či vyřešený požadavek budete upozorněni notifikací na postranní liště.
Požadavek vytvoříte následovně:
- Klikněte na ikonu plus
.
- Napište Předmět a text zprávy. Případně připojte přílohu ke své zprávě ikonou
.
- Zprávu odešlete. Jakmile vám účetní na zprávu odpoví, obdržíte notifikaci. Takto si s účetní můžete vyměňovat zprávy, dokud váš požadavek nevyřeší.
- Jakmile bude mít hotovo, označí požadavek jako vyřešený. O stavu požadavku vás bude informovat barva ikony ve sloupci Stav. Navíc do vyřešených požadavků už není možné přidávat další zprávy.
Ikony v řádku požadavků signalizují jejich stav:
- V řešení
- Vyřešeno
Veškerá komunikace s účetní tak probíhá prostřednictvím Evaly, a to bez zbytečného telefonování či posílání e-mailů a jejich následného dohledávání.
Jak upravit vzhled Zákaznického portálu?
Jako každou přehledovou obrazovku v Evale, lze i podobu Zákaznického portálu upravit.
- Kliknutím na ikonu Nastavení
vlevo nahoře přejdete do editačního módu.
- Zobrazené dlaždice (grafy, tabulky apod.) lze myší dle libosti přesunovat a uspořádat si tak podobu dashboardu dle svých potřeb.
- Pokud byste chtěli některé grafy či tabulky skrýt, či naopak zobrazit, rozklikněte ikonu bílé šipky vlevo nahoře, čímž se otevře přehled všech dostupných dlaždic.
- Jednoduchým zaškrtnutím boxu dojde k přidání nebo odebrání vybrané dlaždice.
Nové nastavení portálu potvrďte tlačítkem Hotovo v pravém dolním rohu.
Zákaznický portál pro daňovou evidenci funguje úplně stejně, jen s tím rozdílem, že obsahuje reporty, grafy a tabulky odpovídající daňové evidenci (např. místo výnosů a nákladů v něm najdete příjmy a výdaje apod.).