Jak vytvořit nového uživatele a nastavit uživatelské role
Než se pustíte do tvorby nových uživatelů, je nutné si něco říct o tzv. uživatelských rolích, které jim musíte po založení přiřadit a které jsou nezbytné pro jejich fungování v Evale.
Evala rozlišuje dva typy rolí - Role v zákazníkovi a Role v kanceláři. U obou variant existuje několik předdefinovaných rolí, které můžete používat, ale samozřejmě si můžete vytvářet další dle vlastních potřeb a požadavků.
Role v kanceláři
Role v kanceláři dává uživatelům oprávnění na úrovni celé účetní kanceláře a dovoluje jim spravovat společná nastavení napříč všemi účtovanými zákazníky. Tyto role se tedy netýkají samotného účtování, ale nastavení systému jako takového.
Existují čtyři výchozí role, se kterými můžete pracovat - “Majitel”, “Účetní”, “Uživatel” a “Zákazník”. Jejich práva jsou neměnná a role nejdou smazat.
Uživatel v roli “majitel” má plný přístup ke všem nastavením a funkcím a zároveň je smluvní stranou, která může účet v Evale zrušit, aktivovat placené moduly a má přístup k historii fakturace.
Uživatel v roli „účetní“ má na úrovni kanceláře možnost pracovat s auditní stopou a měnit společná nastavení jako jsou předpisy zaúčtování, pravidla členění DPH nebo šablony účtových rozvrhů.
A uživatelé v roli “uživatel” a “zákazník” nemají žádná oprávnění pro správu kanceláře a tyto role slouží jako výchozí role pro nově založené uživatelské účty zaměstnanců kanceláře, případně zákazníka, který má přístup pouze do zákaznického portálu.
Upozornění: Každý uživatel s rolí “Majitel” je jednou ze stran smlouvy mezi vaší firmou a Seyfor, a.s., v případě, že předáte nebo rozšíříte počet uživatelů v roli Majitel. Stávají se tyto osoby účastníkem smluvního vztahu a musí potvrdit souhlas s Podmínkami služby.
Vytvoření nové role
Pro vytvoření nové systémové role postupujte následovně:
- V seznamu firem vlevo nahoře přejděte na Moje kancelář.
 - Vyberte položku Uživatelé a potom Role v kanceláři.
 - Dostanete se na seznam již existujících rolí v kanceláři. Kliknutím na ikonu plus 
v pravém horním rohu otevřete formulář pro vytvoření nové role.
 - Napište název role a vyberte oprávnění, která bude mít. To provedete přepnutím tlačítka u jednotlivých oprávnění.
 

Role v zákazníkovi
Role v zákazníkovi obsahují seznamy oprávnění pro práci s konkrétním zákazníkem. Tato role tedy určuje, které činnosti má uživatel u zvolených zákazníků zastávat.
Ve výchozím nastavení jsou v Evale definovány čtyři role v zákazníkovi:“Plné oprávnění”, „Jednatel”, „Asistent“ a “Zaměstnanec”. Jejich práva jsou neměnná.
Role „Plné oprávnění“ je typem uživatelská role – lze ji tedy použít pro uživatele/zaměstnance své kanceláře. Prakticky je možno ji použít pro uživatele s jakoukoliv rolí na úrovni kanceláře, kromě role „Zákazník“.
Výchozí role „Jednatel”, „Asistent“ a “Zaměstnanec”, jsou zákaznického typu – lze je tedy nastavit pouze uživatelům s rolí „Zákazník“ na úrovni kanceláře. Jejich nastavení určuje přístup k různým částem na zákaznickém portálu.
Role v zákazníkovi se vytvářejí stejným způsobem jako role v kanceláři:
- V seznamu firem vlevo nahoře přejděte na Moje firma.
 - Vyberte položku Uživatelé a potom Role v zákazníkovi.
 - Dostanete se na seznam již existujících rolí. Kliknutím na ikonu plus 
v pravém horním rohu otevřete formulář pro vytvoření nové role.
 - Napíšete název role, vyberete Typ role („Uživatelská role“ – pro své zaměstnance, „Zákaznická role“ – pro své zákazníky) a vyberete oprávnění, která tato role bude mít. To provedete přepnutím tlačítka u jednotlivých oprávnění.
 

Jak vytvořit nového uživatele
Nyní když už víte, jaké jsou rozdíly mezi rolemi a jak je vytvořit, můžete přejít k vytvoření nového uživatele.
Jako účetní kancelář nemáte počet založených uživatelů v Evale limitován licencemi ani jinými poplatky (jinak to platí pro obchodní společnosti, kde se platí za jednoho uživatele, více viz ceník na webu).
- V sekci Uživatelé vyberte Nastavení uživatelů, ocitnete se na aktuálním přehledu všech existujících uživatelů v Evale.
 - Nového uživatele založíte kliknutím na tlačítko plus 
. Zobrazí se vám formulář, kde vyplníte jeho jméno a kontaktní údaje.
 - Následně vyberete jeho roli v kanceláři a v zákazníkovi. Pokud by uživatel zastával rozdílné role k různým zákazníkům, tlačítkem Přidat vytvoříte další řádek, kde vyberete jinou roli pro dalšího zákazníka.
 

Všechny informace jdou samozřejmě zpětně editovat a pomocí ikony popelnice  lze uživatele ze systému odstranit.
Nově založení uživatelé se kromě seznamu uživatelů objeví také ve formuláři konkrétních rolí v sekci Přiřazení uživatelé.
Není možné kombinovat role uživatelského a zákaznického typu a proto tato volba není dostupná.