Kdo chytá trendy, má náskok. Co dělají moderní účetní jinak
Moderní účetní se nebojí změn. Chtějí si usnadnit práci a klientům nabídnout víc než tabulky s čísly. Podívejte se na 5 trendů, které hýbou světem účetnictví v ČR. A zda jsou jen pro nadšence, nebo jde o standard, který byste neměli přehlížet.

Co je to inovační křivka a proč by vás měla zajímat
Ne každá novinka se uchytí hned mezi všemi. Inovace se ve společnosti šíří postupně. Everett Rogers to popsal ve své teorii difúze inovací a lidi rozdělil do pěti skupin podle toho, kdy si novinku osvojí:
- inovátoři jsou odvážní a první, kdo novinky zkouší, testují a posouvají obor,
- časní osvojitelé se k nim rychle přidávají, jakmile zjistí, že novinka dává smysl,
- brzká většina sleduje trendy a inovace si osvojuje dřív než průměr, ale potřebují vidět, že to funguje, nejsou lídry inovací,
- pozdní většina se přidává ve chvíli, kdy „už to dělají všichni“, často je k tomu dotlačí nové normy či okolí,
- opozdilci zůstávají věrní tomu, co znají, novinky je často minou, nebo na ně přistoupí až ve chvíli, kdy už je pokrok zase dál.
Všech pět skupin zobrazuje v grafu inovační křivky. Když ji znáte, dokážete se lépe rozhodnout, jestli je správný čas s novinkou začít, nebo ještě vyčkat, a co už je dnes spíš povinnost než výhoda.
Podívejte se, jak jsou na tom aktuální trendy v účetnictví.
1. Real time přehledy pro klienty | fáze inovátoři
Online reporty o hospodaření firmy jsou zatím doménou technologických nadšenců mezi účetními. Pokrok ale nezastavíte – už teď chce mít řada klientů přehled kdykoliv a ne čekat na konec účetního období, nebo až jim účetní pošle report.
Vám to navíc usnadní práci. Představte si, že klient volá ve chvíli, kdy už vypínáte počítač nebo jdete vyzvednout dítě ze školky. Místo vytváření reportu ho jen odkážete na Zákaznický portál v Evale, kde všechny informace o stavu svého podnikání uvidí – přehledně a v grafech. Přitom je to jedna ze základních funkcí Evaly, grafy a tabulky jsou už předdefinované, případně si můžete zobrazení upravit.

Evala totiž:
- zobrazí okamžité přehledy příjmů, výdajů, pohledávek nebo cashflow,
- nechá klienty schvalovat doklady na pár kliknutí,
- nabídne QR kódy k platbě, aby klient nemusel hledat faktury k zaplacení,
- usnadní komunikaci – místo e-mailů a telefonování si s klienty posíláte zprávy a dokumenty přes zabezpečený kanál v Zákaznickém portálu.
2. Vše v cloudu | fáze časní osvojitelé
Z cloudového účetnictví se stává nový standard a přechází na něj účetní, kteří chtějí jít s dobou. Byť se zatím trend nachází ve fázi časní osvojitelé, postupně na něj začne přecházet více lidí. Vidíme to třeba na kancelářských programech – zatímco dřív měly firmy balíky MS Office, dnes mnoho firem funguje jen v cloudovém Office 365 nebo v cloudových službách od Googlu. Je to pohodlné a usnadňuje to práci na dálku. Tím, že jsou na cloud zvyklí i vaši klienti, dá se očekávat, že budou chtít mít i účetnictví v cloudu.
I pro vás to znamená značné výhody. Díky účetnictví v cloudu máte:
- přístup k datům a podkladům odkudkoliv v reálném čase,
- větší flexibilitu a možnost práce odkudkoliv,
- snazší a efektivnější spolupráci s klienty i kolegy, protože všichni pracují se stejnými a aktuálními dokumenty, které si sdílíte,
- bezpečnější uchování dokladů a dat, která jsou chráněná proti ztrátě i zneužití,
- snížení nákladů na IT vybavení (vše běží na vzdálených serverech).
Například Evala funguje plně online. Klienti do ní nahrávají faktury a další doklady, účetní je v Evale rovnou zkontroluje a zaúčtuje – z kanceláře, domova nebo třeba z chalupy, když se rozhodne odsud pracovat.
3. Udržitelnost a omezení papíru | fáze časní osvojitelé
Environmentální odpovědnost prostupuje vším, co děláme. Většina Čechů považuje ochranu přírody za důležitou – podle výzkumu České klima 2024 dokonce 71 % respondentů uvádí, že jim na ochraně klimatu záleží. Podobně na tom jsou vaši klienti – digitalizace účetnictví tak pro ně může být nejen o efektivitě spolupráce, ale právě i o udržitelnosti.
Pokud sami hledáte cesty, jak fungovat ohleduplněji k přírodě, nebo máte klienty, kterým na ochraně životního prostředí záleží, máte o důvod víc začít s digitalizací.
4. Vyčítání faktur | přesun z fáze časní osvojitelé do fáze brzká většina
Existuje řada nástrojů na vyčítání faktur, které si napojíte na své účetní systémy. V Evale k tomu žádný další nástroj nepotřebujete – vyčítání dokladů umí sama díky rozšíření Rossum. Přepíše za vás údaje z dokladu do systému, vyčte doklady ve formátu ISDOC i faktury vyfocené telefonem.
Pokud hledáte cestu, jak být efektivnější, tohle je jasný další krok. Nechte nástroje dělat rutinu za vás. Získáte víc času na konzultace či poradenství a už nebudete mít v dokladech chyby vzniklé při přepisu.
5. Prezentace účetních na sociálních sítích | fáze brzká většina
Lidé tráví na sociálních sítích spoustu času a používají je i jako vyhledávače. Být vidět na sítích se tak vyplatí i účetním, kteří tu mohou získávat nové klienty – zejména z mladší generace podnikatelů, kterých bude přibývat. Ale také ukazovat svou odbornost a budovat důvěru.
Na sítích nestačí jen tak být. Sdílejte tipy, komentujte novinky, ukažte zákulisí své práce a to, jak se s vámi spolupracuje. Být aktivní na sítích je důležité především pro začínající účetní, kteří nabírají klienty, nebo pro účetní kanceláře, které chtějí růst. Zkuste si vybrat jednu ze sítí a té se věnovat co nejvíc – může to být LinkedIn, Facebook i Instagram. Podle toho, co je vám blízké a kde se spíš pohybují vaši klienti.
Trendy znáte. Bez čeho se neobejdete a co se vyplatí aspoň testovat?
Pokud chcete patřit k moderním účetním a usnadnit si práci, neobejdete se bez automatického vyčítání faktur alespoň u některých klientů. Pokud chcete jít dál, vyzkoušejte cloudové účetnictví a vsaďte také na udržitelnost a bezpapírovost.
A jestli klientům chcete nabídnout ještě něco navíc, ukažte jim real-time přehledy. Třeba v zákaznickém portálu Evaly – ještě předtím se podívejte na webinář a zjistěte, jak portál funguje.